Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki otrzymała wsparcie finansowe na realizację zadania w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”. Zadanie realizowane jest w dwóch przedszkolach samorządowych: Przedszkolu nr 5 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 w Tomaszowie Mazowieckim oraz Przedszkolu nr 11 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 10 w Tomaszowie Mazowieckim.
Przyznane środki finansowe w wysokości 6 000,00 zł przeznaczone są na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz realizację działań promujących czytelnictwo, w tym zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo oraz organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.
Zadanie jest realizowane przy udziale finansowego wkładu własnego miasta w wysokości 20% całkowitych kosztów realizacji i wynosi 1 500,00 zł.
Celem głównym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021– 2025 jest wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz rozwój bibliotek do 2025 r. Zgodnie z przyjętymi założeniami program ma tworzyć warunki dla realizacji działań proczytelniczych na poziomie społeczności lokalnych. Celem szczegółowym programu jest wzmocnienie potencjału przedszkoli poprzez wzrost atrakcyjności ich zbiorów. Istotnym elementem jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym.
Przedsięwzięcie „Poznaj Polskę”
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki otrzymała wsparcie finansowe na realizację zadania w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”.
Przyznane środki finansowe w wysokości 110 561,50 zł przeznaczone są na dofinansowanie realizacji 22 wycieczek szkolnych z ośmiu samorządowych szkół podstawowych.
Wycieczki będą organizowane przez szkoły do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym 2021/2022. Na dofinansowane wycieczki jednodniowe oraz dwudniowe wyjadą zarówno uczniowie z klas I-III, jak i klas IV-VIII. W ramach wycieczki jednodniowej uczniowie zwiedzą co najmniej dwa punkty edukacyjne wybrane z katalogu przygotowanego przez MEiN, natomiast podczas wycieczki dwudniowej - cztery punkty edukacyjne.
Wycieczki szkolne mają na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.
Laboratoria Przyszłości
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 1 350 200,00 zł na realizację zadań polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury – „Laboratoria Przyszłości”.
Celem programu jest rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
W ramach przedsięwzięcia samorządowe szkoły podstawowe otrzymały środki finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Laboratoria Przyszłości mają za zadanie wzmocnić i uatrakcyjnić dotychczasowy proces zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. Nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Wsparcie jest udzielane w całości z góry, bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Projekty dofinansowane z WFOŚiGW

MOJA WYMARZONA EKOPRACOWNIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki otrzymała dofinansowanie w wysokości 38 401,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi na realizację zadania „Modernizacja pracowni przyrodniczo – ekologicznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim”.
Wartość całkowita zadania 43 648,00 zł.
Wniosek w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Moja wymarzona ekopracownia” przygotowała Szkoła Podstawowa nr 1, której Dyrektorem jest Pani Stanisława Wąchała z dużym zaangażowaniem nauczycieli przyrody – Pani Krystyny Mazek i Pana Piotra Chruściela.
Zakres rzeczowy powyższego zadania obejmuje zakup pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją ekologiczną m.in. mikroskopów badawczych, zestawów do analizy wody, gleby, map, filmów, gier dydaktycznych i zakup sprzętu audio video, komputerowego, fotograficznego, urządzenia wielofunkcyjnego oraz wyposażenie pracowni w meble i jej odnowienie.
Zadanie realizowane będzie w terminie sierpień – listopad 2013 r.
PRACOWNIE EKOLOGICZNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 14, ZESPOLE SZKÓŁ NR 4, GIMNAZJUM NR 3, GIMNAZJUM NR 6, GIMNAZJUM NR 7
14 listopada 2014 r. w pięciu tomaszowskich szkołach miejskich otwarte zostały nowe pracownie ekologiczne, które w sposób znaczący podniosą komfort nauki uczniów i pracy nauczycieli. Do pracowni zakupiono nowe meble, rzutniki, tablice multimedialne oraz pomoce dydaktyczne tj.: mikroskopy, kompasy, atlasy, mapy, przyrządy pomiarowe, preparaty, filmy dydaktyczne. Wartość środków wydanych na wyposażenie nowych pracowni to około 160 tyś zł.
Pieniądze pozyskane zostały z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz pochodziły z budżetu miasta i od sponsorów.
Pracownie zostały otwarte w Szkole Podstawowej nr 14 w Tomaszowie Mazowieckim, Gimnazjum nr 4 im. Tomaszowskich Olimpijczyków
w Zespole Szkół nr 4 w Tomaszowie Mazowieckim, Gimnazjum nr 3 im. Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Mazowieckim, Gimnazjum nr 6 im. ks. Jana Twardowskiego i Gimnazjum nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim.
Przygotowanie wniosków, a następnie realizacja zadania nie byłaby możliwa bez zaangażowania nauczycieli opiekunów pracowni, dyrekcji i pracowników szkoły.