Do zadań Wydziału Rozwoju, Inwestycji i Klimatu należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem funduszy ze środków zewnętrznych, opracowywanie wniosków i projektów w tym zakresie;
- informowanie zainteresowane komórki organizacyjne i podległe jednostki o programach i procedurach otrzymywania środków pomocowych;
- opracowywanie wspólnie z komórkami organizacyjnymi Urzędu wniosków o finansowanie przygotowanych projektów ze środków pomocowych oraz koordynowanie poszczególnych działań zgodnie z harmonogramem projektu;
- zarządzanie projektem w trakcie realizacji;
- zarządzanie merytoryczne oraz finansowe projektem w ścisłej współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym;
- dokonywanie rozliczeń finansowych ze wszystkimi instytucjami biorącymi udział w projekcie, jak również z Instytucją Pośredniczącą w ścisłej współpracy z Wydziałem Finansowo-Księgowym;
- ostateczne wdrożenie i eksploatacja projektu;
- konsultowanie zakresu prac i poszczególnych działań projektu z jednostkami, instytucjami, komórkami organizacyjnymi biorącymi udział w projekcie;
- sporządzanie wszelkiej sprawozdawczości projektu;
- zarządzanie zmianami w projekcie;
- pomoc, doradztwo i współpraca przy sporządzaniu wniosków i realizacji programów dla jednostek organizacyjnych;
- inicjowanie projektów i działań prorozwojowych, w tym opracowywanie planów rozwojowych miasta;
- opiniowanie dokumentów związanych z rozwojem miasta, przygotowywanych przez inne komórki organizacyjne Urzędu i podległe jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie dokumentów związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych;
- nawiązywanie kontaktów z inwestorami oraz współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu i podległymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie merytorycznej obsługi inwestorów i promocji terenów inwestycyjnych oraz pomocy przedsiębiorcom działającym na lokalnym rynku pracy;
- organizowanie spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami oraz podmiotami społecznymi i gospodarczymi, a także udzielanie informacji i pomocy w zakresie realizacji działań prorozwojowych na terenie miasta;
- inicjowanie i koordynacja działań na rzecz współpracy o charakterze społeczno- gospodarczym z jednostkami samorządu terytorialnego oraz z gminami i regionami zagranicznymi;
- wdrażanie, koordynacja i realizacja działań Urzędu w zakresie określonym w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym;
- przygotowywanie strategicznych dokumentów dotyczących rewitalizacji miasta, a w szczególności programu rewitalizacji miasta oraz nadzór nad wszystkimi sprawami dotyczącymi realizacji programu rewitalizacji miasta, w tym prowadzenie konsultacji społecznych oraz koordynacja programów wspierających realizację programu rewitalizacji miasta;
- wykonywanie całokształtu spraw związanych z budżetem obywatelskim;
- koordynacja spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w oparciu o harmonogramy zamówień publicznych na roboty budowlane, usługi i dostawy złożone przez komórki organizacyjne Urzędu;
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie kompletnych wniosków o zamówienie publiczne przedłożonych przez poszczególne komórki organizacyjne, przy ścisłej współpracy z wnioskodawcami;
- prowadzenie postępowań udzielania zamówień zwolnionych z obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (z wyłączeniem zamówień udzielanych przez komórki organizacyjne na podstawie odrębnego regulaminu);
- udział w posiedzeniach, pracach oraz merytoryczna obsługa Stałej Komisji Przetargowej;
- przygotowanie, w uzgodnieniu z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu, wystąpień oraz wniosków związanych z udzielaniem i realizacją zamówień;
- przygotowywanie, w uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, odpowiedzi na wniesione pytania, wnioski, odwołania;
- udział w rozprawach przed Krajowa Izbą Odwoławczą;
- opiniowanie i weryfikowanie programów na rzecz budowy, rozbudowy i modernizacji miejskiej infrastruktury technicznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu i gminnymi jednostkami organizacyjnymi;
- zlecanie opracowań koncepcyjnych planowanych inwestycji, kompleksowych dokumentacji technicznych, specjalistycznych opracowań, ekspertyz i opinii;
- koordynowanie wykonawstwa oraz zapewnienie obsługi i nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji w celu zapewnienia ich prawidłowego przebiegu i zakończenia;
- odbiory i rozliczanie realizowanych inwestycji oraz przekazanie ich do eksploatacji;
- koordynacja i nadzór nad pracami remontowymi prowadzonymi w gminnych jednostkach organizacyjnych;
- inwentaryzacja realizowanej infrastruktury technicznej;
- współpraca w zakresie planowanych i realizowanych inwestycji z gestorami sieci gazowych, elektro-energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych oraz zarządcami dróg;
- przygotowywanie i zlecanie opracowań dla potrzeb aplikowania o dofinansowanie inwestycji ze środków pozabudżetowych, w szczególności: wniosków, studiów wykonalności, analiz finansowych, decyzji;
- rozliczanie przy udziale Wydziału Finansowo-Księgowego dofinansowania inwestycji uzyskanego z środków pozabudżetowych;
- obsługa w zakresie rozpatrywania wniosków o dotację dla organizacji ogrodów działkowych (sporządzanie umów, przekazywanie i rozliczanie);
- prowadzenie kont analitycznych dla poszczególnych zadań inwestycyjnych w zakresie wydatków i kosztów dla potrzeb sprawozdawczości;
- prowadzenie Lokalnego Punktu Informacji Gospodarczej, do którego zadań należy realizacja działań ujętych w projekcie pod nazwą: „Kompleksowa promocja potencjału gospodarczego Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Powiatu Tomaszowskiego”, współfinansowanego w ramach II Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”;
- opracowanie projektów potrzeb związanych z zapewnieniem dostaw wody, ciepła, gazu oraz odbioru i oczyszczania ścieków sanitarnych i wód opadowych;
- prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
- nadzorowanie systemu odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- wydawanie decyzji w sprawach zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, a także kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców
w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem; - prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz kontrola przedsiębiorców wpisanych do rejestru;
- nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, a w przypadku stwierdzenia niewykonania tych obowiązków, wydawanie decyzji nakazującej ich realizację;
- organizowanie odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli stosownych umów na wykonywanie tych usług oraz wydawanie decyzji w tym zakresie;
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- prowadzenie postępowań w sprawach zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień, drzew lub krzewów oraz usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia;
- informowanie społeczeństwa o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
- prowadzenie postępowań związanych z przypadkami przekraczania standardów emisyjnych w zakresie zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami;
- przyjmowanie od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz okresowe przedkładanie wyżej wymienionej informacji marszałkowi województwa;
- prowadzenie postępowań zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko w zakresie zwykłego korzystania ze środowiska;
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Prezydenta Miasta;
- występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska;
- występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań w przypadku naruszenia przepisów o ochronie środowiska;
- wydawanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
- prowadzenie postępowań w zakresie naruszenia stosunków wodnych na gruncie;
- kontrola wykonania obowiązku zawarcia umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego oraz ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych;
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem, aktualizacją i wdrażaniem programów i planów z zakresu ochrony środowiska;
- prowadzenie w spraw dotyczących obszarów łowieckich, kwot mlecznych, kolczykowania bydła, upraw maku;
- nadzór nad realizacją zadań statutowych Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w Tomaszowie Mazowieckim
Do zadań Zespołu ds. walki ze smogiem należy w szczególności:
- prowadzenie działań w obszarze problematyki poprawy jakości powietrza w gminie, inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy jakości powietrza oraz dokonywanie analiz i ocen sytuacji,
- uczestniczenie w opracowaniu i wdrażaniu planów i programów strategicznych w zakresie poprawy jakości powietrza, w szczególności Programu Stop Smog;
- ewaluacja działań dotyczących zinwentaryzowanych obszarów mających wpływ na jakość powietrza w gminie, w tym w szczególności istotnych źródeł emisji, procesów inwestycyjnych, celów i efektów wynikających z dokumentów programowych i strategicznych funkcjonujących w ramach działań organów gminy;
- udział w pracach zespołów, komisji, związków i innych branżowych gremiów zgodnie z odrębnymi dyspozycjami Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz współpraca i współdziałania z komórkami organizacyjnymi Urzędu, miejskimi spółkami i gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz z instytucjami i innymi podmiotami w zakresie przygotowywania odpowiednich programów, analiz, ocen oraz działań wpływających na poprawę jakości miejskiego powietrza;
- śledzenie na bieżąco inicjatyw ustawodawczych oraz analiza projektów ustaw i innych aktów prawnych, w szczególności w zakresie ich wpływu na poprawę jakości powietrza w mieście;
- informowanie oraz dostarczanie wsparcia w celu kreowania skutecznej polityki poprawy jakości powietrza,
- współpraca ze Strażą Miejską w Tomaszowie Mazowieckim w celu usprawnienia kontroli jakości paliw spalanych w paleniskach indywidualnych;
- koordynowanie działań edukacyjnych inicjowanych w celu ochrony i poprawy jakości powietrza;
- podejmowanie inicjatyw mających na celu zmianę regulacji prawnych dla poprawy jakości powietrza i opiniowanie inicjatyw podejmowanych w celu poprawy jakości powietrza w mieście oraz wspieranie ich poprzez wskazywanie możliwości różnorodnych rozwiązań.
- współpraca z instytucjami i podmiotami podległymi w sprawach związanych z utrzymaniem i ochroną wód, zgodnie z przepisami prawa wodnego;
- współpraca z instytucjami, gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie ochrony powietrza;
- współpraca z instytucjami i gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi;
- współpraca z instytucjami, gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych w zakresie ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, ochrony powietrza, gospodarki wodno-ściekowej, ochrony przyrody;
- uczestnictwo w prowadzeniu przez gminę edukacji ekologicznej;
- uczestnictwo w opracowywaniu i aktualizacji programów ochrony środowiska miasta;
- reprezentowanie interesów miasta przed organami administracji publicznej w postępowaniach dotyczących ochrony środowiska, z wyłączeniem zadań realizowanych przez gminne jednostki organizacyjne;
- współdziałanie z organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze ochrony środowiska,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu i gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska;
- rozpatrywanie interpelacji i wniosków radnych Rady Miejskiej, organizacji społecznych, mieszkańców oraz przygotowywanie propozycji dotyczących sposobu załatwienia.